Google Core Web Vitals reprezintă un set de valori, bazate pe experiența utilizatorului (UX, cum mai este cunoscută aceasta noțiune) unui site web.
Cu alte cuvinte, dacă ai avea cel mai elegant site din lume cu multe informații, animații și produse sau servicii grozave, dar care este foarte greoi de navigat sau utilizat, nu numai că ai putea pierde potențiali clienți, dar ai întâmpina și probleme de indexare din partea Google.
Algoritmul Google pune foarte mare accent pe UX (printre altele) și s-a observat că recompensează site-urile care pun preț pe experiența utilizatorilor cu poziții fruntașe în SERP (paginile de rezultate ale motoarelor de căutare). Așadar, dacă atunci când îți proiectezi și dezvolți site-ul, vei ține cont de această chestiune, nu vei da greș.
Ca să revenim la subiectul articolului nostru, Google Core Web Vitals identifică problemele legate de experiența utilizatorului, prin generarea unei valori pentru trei linii principale ale UX:
- LCP – Largest Contentful Paint (performanța de încărcare a paginii);
- FID – First Input Delay (ușurința în interacțiune);
- CLS- Cumulative Layout Shift (stabilitatea vizuală a unei pagini, din perspectiva unui utilizator).
1. Largest Contentful Paint (LCP)
Este o valoare pe care tu, ca proprietar de site, o poți folosi pentru a evalua experiența utilizatorului și pentru a vedea dacă un vizitator va găsi o pagină ca fiind utilă, pe baza duratei de afișare a celor mai importante elemente de pe aceasta.
Cu alte cuvinte, este nevoie ca paginile site-ului tău să se încarce rapid, pentru a crea o experiență plăcută pentru utilizatori. Și nu doar faptul că timpul de încărcare a unei pagini este un factor important pentru o experiență pozitivă a vizitatorilor, dar un site care se încarcă rapid are șanse mult mai mari să se claseze mai sus în rezultatele căutărilor Google.
Mai mult, s-a dovedit că timpii de încărcare mai rapizi au un impact pozitiv și asupra ratelor de conversie, în comparație cu o pagină care se încarcă lent.
2. First Input Delay (FID)
În general, oamenii doresc să găsească informația pe care o caută pe Internet afișată într-un mod plăcut, pagini care se încarcă rapid și sunt ușor de navigat. First Input Delay măsoară timpul necesar unui element pentru a fi gata de utilizare, începând din momentul accesării paginii respective de un utilizator. Această valoare ajută la identificarea paginilor care ar putea fi un motiv de frustrare pentru vizitatorii site-ului tău.
3. Cumulative Layout Shift (CLS)
Un site bine construit trebuie să facă mai ușoară interacțiunea utilizatorilor cu link-urile și butoanele de pe acesta, pentru a genera vânzări și conversii. Cumulative Layout Shift (CLS) este un parametru care identifică link-urile sau butoanele care se schimbă, după ce o pagină web s-a încărcat și reflectă nivelul de dificultate pe care îl vor întâmpina utilizatorii, atunci când încearcă să interacționeze cu elementele de pe site-ul tău, imediat ce pagina este afișată.
UX-ul, dar și design-ul sunt niște elemente esențiale ale unei bune experiențe de utilizare, în sensul că un utilizator ar putea deveni nemulțumit, dacă o secțiune a unui site își schimbă elemente, în timp ce acel vizitator citește.
Nu în ultimul rând, trebuie să menționăm că cei trei parametri pe care se bazează Google Core Web Vitals au asociate trei tipuri de calificative: „Ideal”, „Are nevoie de îmbunătățire” și „Foarte slab”.
Așa că, dacă te conectezi la serviciul Google Search Console și vezi niște valori care te îngrijorează puțin, nu trebuie să intri în panică. Am întâlnit cazuri în care unele site-uri au înregistrat calificative „Ideal” în Core Web Vitals, dar au primit scoruri slabe pentru anumite pagini afișate pe dispozitivele mobile.
De ce să nu-ți faci griji? Simplu: Google Core Web Vitals reprezintă un set de valori rezultate din niște medii ponderate.
Așadar, înainte de a te grăbi să încerci să remediezi lucrurile doar pe baza recomandărilor Google Core Web Vitals, ar trebui mai întâi să analizezi situația contextual, pentru a-ți putea da seama dacă este un motiv serios ca să-ți faci griji. Cum spuneam, aceste cifre sunt foarte utile pentru a avea o idee despre performanța site-ului, dar categoric trebuie analizate împreună cu alți parametri.
Conținutul și UX-ul de calitate ar trebui să fie întotdeauna prioritățile tale pentru optimizarea SEO și, dacă totuși ai unele dubii legate de funcționarea site-ului tău și dorești să te asiguri că totul este în regulă, atunci ar fi o idee bună să ne contactezi pentru ajutor.
Pe săptămâna viitoare!